Dlouze očekávané virtuální brýle Apple Vision Pro jsou tady. Přiblížila se tak k nám opět o jeden krok sci-fi budoucnost, jak si jí představovaly filmy z minulého století. Otázka zní, kolik nás to bude stát? Jde jen o vysokou cenovku a nebo i o zásadní změnu v tom, jak budeme žít naše životy?

Vision Pro jsou malý technologický zázrak – nebo přinejmenším velká hromada high-tech vybavení, která jde nasadit na hlavu. Se sedmi kamerami, dvěma nejmodernějšími počítačovými čipy (M1 a M2) a 4K OLED displejem, brýle se mají postarat o bezproblémový zážitek ve virtuální realitě, aniž byste poznali, že jste vstoupili skutečně do virtuálního světa. Brýle totiž snímají celé okolí a na vnitřním displeji vám ho doslova přímo před očima rekonstruuje do nejmenších detailů. Ačkoliv jsou tedy brýle Vision Pro virtuální, realitu zcela nenahrazují, “pouze” vylepšují. Díky kamerám snímajících pohyb očí, navíc brýle umí překvapivě dobře reagovat s okolím. Po hardwarové stránce jsou tedy Apple Vision Pro bomba – bohužel co již není tak domyšlené, je samotný software, který lze na brýlích spustit. Kromě základních aplikací Applu, jež nyní mohou operovat v prostoru přímo před vámi (představte si otevřené okno prohlížeče na místě, kde v realitě dříve byl třeba stůl), toho zatím není mnoho, co mohou nabídnout. Ano, je možné se s brýlemi projít s fenomenálním rozlišením po Měsíci, ale to asi není něco, za co bychom těch 3500 dolarů utratili. Nejslibnějším použitím se tak jeví nahrazení displeje počítače (nutno podotknout, že jen Macu), neboť ho je možné s Apple Vision Pro nyní projektovat kamkoliv. Ale opět, za cenu, za níž je možné koupit ojetý vůz, se jedná o poněkud drahou pomůcku. 

Podobně je na tom například i zařízení AI Pin, které bylo nedávno představeno společností Humane, jíž shodou okolností založili bývalí zaměstnanci Applu. Jedná se o malé zařízení bez displeje, které zobrazuje informace jen na dlaň uživatele pomocí laseru, informuje CzechCrunch.cz. Je to technologie jak z akčního sci-fi filmu, otázkou však zůstává, jestli má nějaké reálné použití. Umí sice rozpoznávat objekty, na které uživatel se zařízením namíří, umí to fotit a mluvit pomocí AI, ale za 699 dolarů se tato vychytávka zdá trochu jako ztráta peněz. Zvlášť když uvážíme, že ke správnému fungování je nutné AI Pin propojit s mobilem za měsíční poplatek 24 USD. 

Jestli se osvědčí tyto futuristické technologie, necháme ukázat čas . Jiné vychytávky poslední doby už však mají i praktický přesah. 

Představte si například, že máte doma pekárnu, která nejen peče chléb, udělá polévku či dokonce připraví svíčkovou. Také se průběžně učí, jaká jídla preferujete, aby vám nabídla nové recepty, které si můžete vybrat v nabídce podobné feedu na sociálních sítích. Základem těchto zařízení je de facto modulární kuchyňský robot, který je doplněn o databázi receptů na všechna možná jídla a umožňuje plynulé ovládání přes aplikaci nebo hlasové asistenty. Problémem opět zůstává cena. Kvalitní modely startují na 1500 dolarů, a vyvstává tudíž otázka, jestli se za výpomoc chytrých pekáren vyplatí vysolit mastné peníze. 

Nicméně když si spojíme chytré pekárny s dalšími trendy, jako jsou chytré ledničky či doručování až do domu, začímá před námi vyrůstat vskutku robotická budoucnost, kde není zapotřebí dělat prakticky nic k udržení domácnosti v chodu. Příběh již všichni tak nějak tušíme; lednička nakoupí suroviny, které jsou přivezené kurýrem a chytrá pekárna suroviny zpracuje do hotového jídla jen s minimální lidskou pomocí. Kroky, které nejdou automatizovat pomocí tzv. internet of things (tedy právě chytré ledničky aj.), mohou do pár let převzít humanoidní roboti, jak je vyvíjí například Muskova Tesla. 

Život obklopený takovou spoustou technologií je tak podobný jako být obklopený dvaceti sluhy ve špičkovém paláci. Zakladatel hotelového startupu Mews Richard Valtr má ostatně vizi, že hotely jsou malou zmenšeninou toho, jak bude svět vypadat za pár desítek let. Tento český vizionář založil firmu s miliardovým obratem, která vyvíjí hotelové IT systémy. “Mews má umožnit, aby hotel nabídl virtuální místo, kde si může každý zákazník plně personalizovat a přizpůsobit svůj pobyt,” píše CzechCrunch.cz. Podle Richarda Valtra má být zážitek v hotelu pro zákazníka nezapomenutelný – a infrastruktura, která za tím je, by neměla být pokud možno vidět. Jestli se však dočkáme budoucnosti, kde jsou všechny domácnosti samy pro sebe takové malé hotely, to jisté samozřejmě není. Navíc vyvstává otázka, jestli bychom tím jako lidé nezlenivěli a nestaly se z nás chodící přízraky, jako byly ukázány v pixarovském snímku Wall-E.